Як підвищити свої медійні навички: безкоштовні онлайн-курси для всіх
2024.01.16
«Медіамейкер» ділиться освітніми ініціативами, які можуть бути корисними для медійників у роботі, або ж просто розширити інтереси й сприяти загальному розвитку. Більшість можливостей мають дедлайн, але в цій добірці зібрано безплатні безстрокові курси від Prometheus, EdEra, Thomson Media, «Дія.Освіта» й Agence France-Presse із найрізноманітніших напрямів: від медіаграмотності до слідчої гри про НАБУ.
Безплатні курси від Prometheus
Основи безпеки для журналістів
Особиста фізична безпека для журналістів, громадських активістів і волонтерів в умовах війни. Учасників навчать робити ревізію персональної безпеки, розкажуть про оцінювання ризиків і користування схемою зв’язку й нададуть базовий перелік рекомендацій із фізичної безпеки під час відвідування різних місць і заходів.
Цифрова безпека журналістів та інших працівників медіа. Розкажуть про можливі загрози цифровій безпеці: як попередити втрату інформації, захистити пристрої від дистанційного доступу й надійно видалити дані. Також учасників навчать створювати надійні паролі, безпечно їх зберігати та відновлювати.
Навички для журналістів-розслідувачів
Журналістські розслідування, адвокація і протидія корупції у сфері екології. На курсі пояснять права та обов’язки державних органів у сфері захисту довкілля, а також розкажуть про навички роботи з відкритими джерелами для збору інформації про порушення в екологічній сфері.
Міжнародні реєстри: як шукати і знаходити. Пояснять, які публічні реєстри є в інших країнах, де для доступу до даних не потрібна реєстрація, що можна дізнатися лише за допомогою VPN і картки банку країни. Також на курсі навчать технологій глобального пошуку інформації.
Дослідження корупції: Як це працює? Навчатимуть розробляти дослідницький дизайн і проводити власне дослідження, розпізнавати сильні й слабкі сторони окремих теоретичних підходів і методів, а також ефективно працювати з науковою літературою.
Доступ до публічної інформації: від А до Я. Розкажуть історію становлення міжнародних стандартів та інституту доступу до інформації у світі, пояснять, хто такі «розпорядники інформації», як подавати інформаційні запити та як отримати інформацію із публічних реєстрів.
Доступ до публічної інформації для громадських активістів. Курси розкажуть про право на доступ до публічної інформації та способи його забезпечення, оскарження відмов у доступі до інформації, а також пояснять, як працювати з публічними реєстрами.
Онлайн-курси з основ медіаграмотності
Медіаграмотність: як не піддаватися маніпуляціям? Учасникам розкажуть про алгоритм перевірки якості контенту українських і закордонних медіа, навчать досліджувати експертність авторів і джерел інформації, а також ознайомлять із ключовими наративами й тактиками російської пропаганди.
Інформаційна гігієна під час війни. Розкажуть, як формується інформаційне поле під час активної фази війни, пояснять специфіку українських, іноземних і російських медіа та правила інформаційної гігієни.
Інформаційна гігієна. Як розпізнати брехню в соцмережах, в інтернеті й на телебаченні. Пояснять, як руйнувався інформаційний імунітет українців, розкажуть про нову роль інформації в цифрову еру та маніпуляції на телебаченні, в онлайн-медіа та соцмережах.
Дезінформація: види, інструменти та способи захисту. Пояснять, що таке дезінформація, пропаганда, фейки, наративи та «активні заходи» спецслужб, розкажуть, хто, як і навіщо використовує дезінформацію, й навчать розпізнавати інформаційні маніпуляції на практиці.
Нішеві курси
Як писати про ЛГБТ: Курс для журналістів. Розкажуть, як працювати з розпалюванням ворожнечі щодо груп за певними ознаками, пояснять, що таке ксенофобія та як висвітлювати ЛГБТ, щоб не ділити українців на «своїх» і «чужих».
Як аналізувати політичні фінанси. Розкажуть про особливості фінансування політичних партій в Україні, хто та як стежить за дотриманням цих «правил гри», та навчать працювати з корисними інструментами для пошуку й аналізу інформації.
Інші курси для медіафахівців
SMM: фундамент. Розкажуть основи SMM, секрети просування брендів і навчать будувати SMM-стратегії.
Англійська для журналістів. Проведуть історичний огляд журналістських принципів, розкажуть, як проводити дослідження, пропонувати історію та проводити інтерв’ю. Також зосередяться на мовних засобах, потрібних для роботи журналіста.
Англійська для медіаграмотності. Курс дасть змогу розширити словниковий запас і набути необхідних мовних навичок для аналізу того, що ви читаєте та дивитеся.
Інтернет-медіа. Навчатимуть основ інтернет-реклами, а також як подавати інформацію в мережі й запустити інтернет-медіа.
Від комунальних до незалежних медіа: покрокова інструкція для редакторів. Розкажуть про менеджмент медіакомпаній, правові аспекти роботи з інформацією, авторське право та комерційні підрозділи.
Безплатні курси від EdEra
Що треба знати про медіаграмотність та інформаційну безпеку
Фактчек: Довіряй-перевіряй. Експерти розкажуть про головні ознаки фейків, як перевіряти інформацію, які джерела даних бувають та як ними користуватися. Крім того, на курсі пояснять, як створюють новини та як контролювати слова політиків.
Подумай двічі. Онлайн-гра розповість про безпеку в інтернеті, журналістські стандарти та комунікацію з медіа. Також учасники з’ясують, як боротися з гейтом і кібербулінгом у соцмережах, чим небезпечні фейки, як їх виявляти та чому треба перевіряти авторські права.
Години медіаграмотності. На курсах розкажуть, чому важливо перевіряти дані та як розпізнати фейки й маніпуляції в медіа. Також учасники дізнаються про види медіа, приховану рекламу та їхній вплив на суспільство.
Це вам не клікбейт! Курс покаже соціологію зсередини й пояснить, чому опитування в Telegram маніпулятивні. Також учасники дізнаються, навіщо потрібні вибірка й похибка та як правильно трактувати дослідження. Крім того, автори дадуть перелік надійних джерел, аби проводити коректні інтернет-опитування та публікувати валідні дані.
Як захистити персональні дані
Захист персональних даних. Курс розповість, що таке персональні дані, хто та як може їх використовувати. Експерти пояснять, на що ви підписуєтеся, коли ставите «хрестик» біля згоди на оброблення персональних даних, що значить ця згода та як її заборонити, а також поділяться іншими порадами із захисту персональних даних.
Захист персональних даних (спецкурс). Учасники дізнаються вимоги та підстави оброблення персональних даних, доступ до них третіх сторін і специфіку українського законодавства в цій галузі.
Як викривати корупцію
«Слідство веде НАБУ». Гра-розслідування, яка дає перевірити, чи ви готові розслідувати топкорупцію. Гравці проведуть слідчі дії, зберуть докази, повідомлять корупціонеру про підозру й скерують справу до суду.
На захисті прав викривачів. Курс пояснить, як антикорупційні уповноважені зменшують рівень корупції, розповість про викриття таких злочинів, права та гарантії викривачів, а також про порядок подання та розгляд повідомлень про корупцію.
Впливай — викривай! Учасники дізнаються, як розпізнати корупцію та повідомляти про неї, дослідять викривання таких злочинів і права та гарантії викривачів.
Як працювати з базамиданих, архівами та звітністю
Як писати про економіку без помилок. Експерти розкажуть, як працює сучасна економіка, та як політики маніпулюють статистикою. Також слухачі навчаться «читати» фінансову звітність приватних компаній, банків і державних підприємств та ознайомляться з основами аналізу даних.
Розсекречені: онлайн-курс про роботу з архівами КДБ. Учасники дізнаються, як знаходити, аналізувати та перевіряти потрібну інформацію в архівах КДБ, а також як писати цікаві історії на основі цих даних.
POLITDATA: е-звітування політичних партій. Учасникам розкажуть про правила отримання та використання коштів партіями, а також про важливість звітування. Крім того, курс навчить користуватися електронним реєстром POLITDATA та проводити ефективний моніторинг.
Very Verified. Курс розповість, як працюють медіа та чому важливо знати їхніх власників, навчить розпізнавати типи маніпуляцій і захищатися від них. Також учасники курсу дізнаються, як працюють алгоритми соцмереж та ізолюють користувачів від різних позицій.
Thomson Media й «Аналітика даних для видавців медіа» для українських редакцій
Thomson Media — це німецька неурядова організація з розвитку медіа. Її курс «Аналітика даних для видавців медіа» має формат Telegram-бота. Автор матеріалів Томаш Клар з агенції Fatchillimedia прагнув зосередити увагу редакцій на інструментах і підходах, які дадуть змогу ухвалювати рішення для медіа не інтуїтивно, а ґрунтуючись на даних.
Курс містить короткі поради від заступниці головної редакторки hromadske Вікторії Беги, засновниці школи практичних комунікацій Bazilik i Bazilik Media Марини Батуринець і диджитал-директора «24 каналу» Дениса Зеленова.
Digital Investigation Techniques
Багатомовний курс для журналістів і студентів-журналістів від Agence France-Presse за підтримки Google News Initiative. Курс складається із двох частин й розповідає про протидію дезінформації на виборах для медійників.
Учасники дізнаються скільки коштів витрачається на політичну рекламу, як відстежувати активність в інтернеті, як виявляти та перевіряти основні типи дезінформації, що циркулюють до, під час та після виборів.
Читайте також: Топ-25 комерційних ТГ-каналів України: ціни та аудиторія
Навчання відбуватиметься на практичному досвіді, тестах і порадах від глобальної команди цифрових розслідувань AFP. Після закінчення курсу учасники отримають сертифікати.
Освітні серіали від «Дія.Освіта»
Цифрова журналістика. Авторський курс Севгіль Мусаєвої про інструменти збору й перевірки інформації, журналістику даних, особливості роботи з соцмережами, медіаграмотність і сторителінг. Серед експертів: Федір Попадюк, Валентина Семеніхіна й Олександр Шумілін.
Доступ до публічної інформації. Курс ПРООН в Україні про те, як писати звернення про доступ до публічної інформації. Експертами виступають Наталія Алюшина, Альона Чернецька й Олексій Кабанов.
SEO-спеціаліст. Курс SEOforMedia про принципи роботи SEO, контентну оптимізацію сайтів, аналіз конкурентів і стратегію розвитку. Розповідатимуть Ольга Одарченко й Наталія Судакова.
SMM-спеціаліст. Курс Bazilik про аналіз контенту, аудит конкурентів, розроблення стратегій просування і роботу сторінками бізнесу в соцмережах. Експертом є Олексій Міллер.
Кризові комунікації. Курс Національного агентства України з питань державної служби та Програми розвитку ООН про те, як знаходити спільну мову з людьми, які переживають стрес. Експертки: Наталія Алюшина й Валерія Польська.
Штучний інтелект. Курс Міністерства цифрової трансформації України про алгоритми, моделі та нейронні мережі. Ведучими є Анастасія Даугуле й Ніка Тамайо Флорес.
Джерело: Медіамейкер